Men det brådskar med omställningen
Vi har lösningar för morgondagens samhälle

Men det brådskar med omställningen

Klimathotet är akut. Krigen är ett momentant ännu mer akut hot. Men det allvarligaste hotet mot mänskligheten, vår värld och planeten i sig är överutnyttjandet av jordens resurser. Fortsätter vi att utnyttja jordens fossila energitillgångar går vi mot mer krig och mer extremväder, vilket i sin tur leder till fattigdom och svält. Det är inte kostnaderna för en övergång till hållbara transporter som hotar vår ekonomi. Det är skadorna orsakade av ett allt mer extremt väder.

Vi står på tröskeln till en ny tid. En tid där hållbarhet kan prägla våra liv här på jorden. Det enda som bromsar utvecklingen nu är äldre män som lever i tron på att de ska skapa en bild av sig själva som stora män av den gamla skolan. Läs män med stor makt.

Det handlar i det globala perspektivet om gamlingar som tvingar ut yngre män i krig för att kuva sina grannländer. I det lokala perspektivet handlar det om politiker som väljer att locka väljare genom att blunda för klimathotet och krigshoten på ett mycket kortsiktigt sätt genom att lova lägre kostnader genom att dra tillbaka klimatsatsningar.

Samtidigt som forskare och rörelser som ”Fridays for future” och ”Rebellmammorna” jobbar med sina metoder för att få omgivningen att se allvaret i hur vi plågar vår planet med överutnyttjande av våra resurser och fortsatt användning av fossila drivmedel lockar populistiska partier väljare med kortsiktiga ekonomiska fördelar. Typexemplet är röstfisket där vi lovas lägre dieselpriser med minskad inblandning av förnybara drivmedel. Visst det funkar i år, kanske nästa år, men i takt med att tillgången på fossila drivmedel minskar stiger priserna. Samtidigt stödjer vi oljeproducerande diktaturer där ledarna suger ut sitt lands resurser för egen vinning och bygger upp en stark militär som hotar omgivningen. I förlängningen kan den starka militärmakten också användas för att med våld ta andra länders fossila tillgångar. Kort sagt så talar allt för högre priser på fossila drivmedel och en allt snabbare ökning av priserna om vi inte bygger ut och ökar användningen av de hållbara alternativen.

Ett annat exempel på kortsiktighet är tyska skattebetalares kritik mot utbyggnaden av elvägarna där eldrivna lastbilar körs med ström från luftledningar. Skattebetalarnas argument är att de inte vill betala för Tysklands omställning till ett fossiloberoende trafiksystem. Att kostnaderna för extremvädret redan är extremt höga i Tyskland efter översvämningar och värmeböljor ser inte skattebetalarnas lobbyister och det förstår inte att de kostnaderna redan drabbar skattebetalarna och därmed medborgarna. Kostnader som redan accelererar dramatiskt.

Tittar vi på den svenska politiken så blev satsningen på snabbtåg en konkurrent till satsningen på vårt vägnät när vi fick vår senaste regering trots att den egentligen är en konkurrent till inrikesflyget och en möjlighet till mer godstransporter på järnväg. Även här en kortsiktig väljarflört i stället för en långsiktig satsning på att bygga morgondagens samhälle.

Vi måste bygga morgondagens samhälle och både näringsliv och forskningsvärlden är redo men vi bromsas av politiken som hellre satsar kortsiktigt för att maxa sina maktpositioner och då ansvarslöst flörtar med människor som känner sig hotade av höga dieselpriser och höga kostnader för omställningen i kombination med en slags patriotism där vi luras att tro att våra satsningar på just morgondagens samhälle innebär ökade kostnader för just det egna landet när verkligheten är den motsatta. Ny teknik för morgondagens samhälle är en exportvara och vi har i Sverige redan idag ett försprång när det gäller fossiloberoende tillverkning av järn och betong. Vi har också en långt driven hållbar elproduktion.

Det vi behöver göra är att tänka ett steg till, att se möjligheterna i stället för kostnaderna med ett nytt samhällsbygge. Det gäller att få dieselkramarna att inse att deras jobb är hotat om vi inte låter industrin sjösätta den nya tekniken som gör det möjligt att fortsätta med landsvägstransporter och olika byggprojekt. Industrin har redan fullt användbara tekniska lösningar för både transporter och byggande.

https://livsstilsbilar.se/el-suv-med-fokus-pa-hallbarhet-fran-elbilspionjarerna-renault/

Löser vi inte övergången till hållbara drivmedel är vi tvingade att se på när landsvägstransporterna konkurreras ut av järnvägstransporter och byggindustrin tvingas sänka takten då det blir för dyrt att köra med exempelvis grävmaskiner.

Vi behöver tänka nytt när det gäller vår energiförsörjning. Vi måste fördela belastningen på elnätet jämnare. Vi måste bygga ut en hållbar elproduktion. Vi vet att det finns möjligheter och vi vet vad vi kan göra. Lösningen är inte kärnkraft. Lösningen är smarta energilagringssystem. V2G-tekniken är en allt mer intressant teknik nu när tyngre fordon utrustas med batterikapaciteter på närmare 1 000 kwh. Vinnare är de som äger en flotta av tunga eldrivna fordon och kan handla med elen. Vinnare är också miljön, klimatet och mänskligheten, men vi ska inte glömma att yrkeschaufförerna och åkeriägarna också är vinnare. Eldrivna lastbilar, oavsett om de har batterier som laddas eller bränsleceller som producerar el från vätgas är tystare och mer komfortabla att köra. Samtidigt slipper man söla med smutsiga dieseltankningar.