Väljer 50 Mercedes-Benz eActros
Dachser planerar eldrivna långdistanstransporter

Väljer 50 Mercedes-Benz eActros

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50 batteridrivna lastbilar för långdistanstransporter. Den eldrivna lastbilen med en uppgiven räckvidd på cirka 500 km kommer att vara redo för serieproduktion under 2024 och avsiktsförklaringen är en komponent i Dachsers klimatskyddsstrategi.

Logistikföretaget Dachser planerar att utöka sin europeiska vägtransportsflotta med 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul, som presenterades vid årets IAA Transportation. Dachser har för avsikt att använda eActros LongHaul konfigurerad som ett 6x2 växelflaksfordon med en lagringshöjd på 112 cm. Denna ellastbil, som uppges har en räckvidd på cirka 500 km på en laddning, kommer att vara redo för serieproduktion under 2024.
Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos Dachser, säger: ”Denna avsiktsförklaring lyfter fram vårt engagemang för utveckling och testning av miljövänliga kommersiella drivsystem. eActros LongHauls långa räckvidd gör det möjligt för oss att utsläppsfritt transportera varor mellan våra europeiska anläggningar, nu även vid trafik med tung last och vid långdistanstransporter. Detta är en viktig del i Dachsers långsiktiga klimatskyddsstrategi.”
Mercedes-Benz eActros LongHaul
Enligt Mercedes-Benz Trucks kommer eActros LongHaul och dess komponenter att uppfylla samma hållbarhetskrav som en jämförbar konventionell Actros för tunga långdistanstransporter. Det betyder 1,2 miljoner kilometer på vägen under en tioårsperiod. Batterierna i eActros LongHaul använder litium-järnfosfat-teknik (LFP). Dessa batterier ska enligt Mercedes ha en lång livslängd och mer användbar energi. Batterierna i eActros LongHaul kan i bästa fall laddas från 20 till 80 procent på knappt 30 minuter vid en laddstation med en effekt på cirka en megawatt. Tre batteripaket ger en installerad totalkapacitet på drygt 600 kWh och två elmotorer genererar, som en del av en ny e-axel, en kontinuerlig effekt på 400 kW och en toppeffekt på drygt 600 kW.