2026 rullar första lätta transportbilen ut från franska fabriken
Transportbilarnas Tesla är målet för Volvo/Renault samarbete

2026 rullar första lätta transportbilen ut från franska fabriken

Närdistributionen växer med 30% per år och samtidigt ställs det allt högre krav på de små lastbilarnas miljöprestanda. En enorm marknad ligger öppen när alla små lastbilar ska bytas ut mot eldrivna sådana, något som lockar Volvo och Renault att göra en stor satsning på morgondagens eldrivna lätta lastbilar för distribution i stadsmiljö. Den gemensamma satsningen har materialiserats i företaget Flexis SAS som ska producera lastbilar som är tänkt aatt bli samma revolution för transportbilsmarknaden som Tesla en gång var för personbilsmarknaden.

De nya skåpbilarna, eller lätta lastbilarna, beskrivs som revolutionerande och byggda efter helt nya principer. De är skalbar i storlek, har marknadens minsta vändradie och lägsta golv. De bygger på modern elbilsteknologi med 800-volts batteriteknik och de är tänkta att erbjuda ägaren en lägre totalkostnad, TCO eller total cost of ownership, än dagens dieseldrivna lätta lastbilar.

Mjukvaran som är Androidbaserad sägs vara lätt att anpassa till kundens önskemål precis som de skalbara fordonen med flexibla inredningar. Flexis SAS lovar till och med en unik lösning för påbyggare att bygga exakt det fordon kunden vill ha på deras plattform. 800-volts tekniken ger möjlighet till väldigt snabb laddning, vilket betyder att fordonen kan hållas rullande en stor del av dygnet. Från början tänker sig Flexis SAS erbjuda två batterityper till sina fordon.

Hela fordonen kommer att konstrueras för smidighet på gatorna och smidighet för användarna.

– En tidsbesparing på 30 sekunder i distributionen betyder en intäktsökning på 1%, sa Luca de Meo, VD Renault Group, vid dagens presskonferens.

Hela projektet bygger på det faktum att vi måste lösa morgondagens miljöproblem, läs föroreningar i städerna och den globala växthuseffekten. Där är en elektrifiering av transporterna och då särskilt närdistributionen direkt avgörande.

– Klimatet kan inte vänta, sa Volvo Groups vd Martin Lundstedt. Det globala arbetet för hållbarhet måste bli avsevärt bättre.

Sammanfattning av projektet:

  • Tre globalt viktiga aktörer inom sina områden skapar en innovativ lösning för att möta energiomställningens utmaningar inom transport och logistik.
  • CMA CGM Group, med verksamhet inom logistiklösningar, har förvärvat 10% ägarandel i Flexis SAS och planerar att investera upp till 120 miljoner euro fram till 2026.
  • Renault och Volvo äger 45% var och planerar att investera 300 miljoner euro vardera under de närmaste tre åren.
  • Philippe Divry utses till VD och Krishnan Sundararajan till operativ chef för det nya företaget.
  • Flexis SAS kommer att ha sitt säte i Frankrike och tillverka de helt elektriska transportbilarna vid Renaults fabrik i Sandouville.
  • Fordonen kommer att byggas på en ny elektrisk plattform med hög modularitet till konkurrenskraftig kostnad och förbättrade säkerhetskrav.
  • De anslutna tjänsterna kommer att möjliggöra övervakning av leveransaktivitet och affärsprestanda, vilket minskar globala kostnader för logistikaktörer med upp till 30%.
  • Transportbilarna kommer att erbjuda stor kapacitet för stadsmobilitet och flexibilitet för olika batterikapaciteter, inklusive den första 800V-arkitekturen för lätta lastbilar på marknaden.
  • Produktionen kommer att ske på Renault Groups Sandouville-anläggning, som planerar att anställa 550 personer under de kommande fyra åren.